onsdag 23. juli 2014

Strikkede puter

Strikkede puter

Alltid stort utvalg og god service. Se hele utvalget og kjøp online på BAUHAUS. Legg opp 1m med dobbelt garn på p nr. Gjenta disse omgangene til arbeidet måler cm. Legg avfellingskanten dobbelt og sy sammen = øverst.


Prosjekt strikkede sofaputer er ferdig. Disse har jeg laget til min sønn som har kjøpt seg ny sort sofa. Det begynte med at jeg fikk lyst til å lage en lys pute med flettemønster, inspirert av et bilde jeg fant på den fantastiske bloggen Mias Landliv.


Når puten har den ønskede lengden settes maskene på en tråd - her er brukt strømpegarn lagt ganger. Stram omgangen helt sammen for å lukke den ene siden av puten , knyt en knute og skjul endene ved å trekke de inn på baksiden. Sofaens strikkede puter. Den hvite strikket jeg for flere år siden i Falk. Men den har lugget og kost seg på boden til nå.


Med ny sofa måtte jeg jo også sørge for ny pute. På min pute har jeg valgt å strikke et mønster på forsiden som går over masker. Jeg valgte å legge opp masker og benytte maske i hver side til kantmaske.


Min pute måler ca 40xcm. Puta er strikket frem og til bake i ett stykke som ble brettet dobbelt og sydd sammen i siden og bunnen. Puta har strukturmønster på forsiden og glattstrikk (strikk rett på retten, vrang på varngen) på baksiden. Jeg brukte ganske nøyaktig 2g garn.


Strikkede puter

Velkommen til DROPS Design! Her finner du mer enn 120. Et lekker tilbehør til stuen eller soverommet. I nydelig alpakka garn blir pute mykere og mykere ved bruk. Noen ganger er det en ny oppskrift, andre ganger kan det være en oppskrift som fortjener å tas fram igjen.


En flott samling av strikkede lapper som kan brukes for seg eller sys sammen til et putevær etc. I dagens innlegg har vi å gjøre med et veldig søtt tema - strikkede puter. Strikkede puter 1kr. Kanskje du vil gjette at de bare har en dekorativ funksjon.


Strikkede puter

Da har vi noen overraskende nyheter - disse putene fungerer som de tradisjonelle puter og har til og med en ekstra funksjon - noen modeller kan brukes til yoga øvelser. Jeg strikker ikke pute for tiden, men jeg holder på med ett trekk til en tennbrikketboks, slik at jeg skal kunne skjule den, siden den er så lite lekker. Jeg ser at den blir litt i lengste laget, men den neste jeg får lage vil nok passe bedre da ;) Jeg har tatt en oppskrift på en genser, og så bare brukt diagrammet på mønsteret til å strikke mønsteret.


Mønster til pute - cm. Samme størrelser som puten under. Puten strikkes rundt og rundt og klippes opp før montering. Puten kan strikkes med ulike garnkvaliteter og i flere størrelser,se oversikt her. Mamma hadde bursdag i februar, og det var en god anledning til å gi henne denne puten i gave.


Pute med ugler All good things are wild and free. Jeg visste jo at hun ønsket seg ei etter hun sendte den forrige puten jeg strikket ganske så lange blikk:) Og selvfølgelig skulle den herlige mammaen min få seg ei pute hun og! Kjøkkenkluter strikkes med bomullsgarn.


Maskeantall og pinnenummer må man regne seg frem til ut fra garnets tykkelse. Dette står på magebåndet til garnet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg