torsdag 10. mars 2016

Male furumøbler

Reserver ditt Hotell i Male online. Hvordan male møbler - stol. Denne bruksanvisningen gjelder for ubehandlede og tidligere malte møbler av treverk. I videoen nedenfor ser du maling av en stol.


Istedet for å svare hver på mail, tar jeg fram en kommode jeg pusset opp i fjor. Hvem har sagt man må male hele kommoden? Se her hvor fine kontraster det blir mellom treverket og den malte flaten!


Uansett om du skal male en dør eller en kommode, gjelder mye av den samme fremgangsmåten! Vær nøye med forarbeidet, så blir resultatet alltid best. Det som gjør mange furumøbler utrolig lite trendy er profiler, utskjæringer og runde kanter.


Gjerne supplert av gedigne avslutninger både oppe og nede, vitrinedører med sprosser og bondske håndtak og knotter. Det meste av dette er lett å kvitte seg med. Gesimslister på skap og reoler kan som regel fjernes enkelt.


Jeg driver å skal male ett fremskap og par komoder. Den der grunninga, bør det grunnes i to strøk? Her fant jeg en veldig grei fremgangsmåte og gode tips for hvordan man går frem om man har en bokhylle eller annet som man gjerne vil male i. Her ser du hvordan du skal gå frem for å pusse opp og male et møbel. Da har det blitt fredag. Solen skinner og vi håper alle at NÅ KOMMER VEL VÅREN.


Her kommer framgangsmåte på maling av gammelt furumøbel. Jeg har ingen god plass å holde på, bare i en utebo som holder grader eller noe slikt, bør vel la det gå en uke mellom hvert strøk da eller? Tørker vel mye seinere når det er så kaldt?


Jeg sitter akkurat å tenker på det samme ang å male stuemøblene mine. Jeg er heilt grønn på dette området. Jeg har tenkt litt på sort matt, noen som har gjort det med furumøbler ? Jeg har også Dun på veggene, men har vurdert litt å male de i eggeskallhvit. Noen som har bilder av noen møbler de har forandret til brunt, hvit eller gjerne sort? Maling av furumøbler.


Male furumøbler

I vår tok jeg å malte alle furumøblene mine i stua, det var endel jobb,. Male male male for år siden Lisje Astrid`s Husblogg. Trodde du at å male furumøbler krever masse forarbei NIX, med Vintro kalkmaling er det bare å sette igang.


De aller fleste furmøbler har lakk, maling eller lut, så kvisten er lukket inne. Gullet med kalkmaling er at den har såpas grov struktur og fylde at den ofte skjuler riper og små sår i tillegg til super dekkevne. Hun tar malekosten fatt,. Det er ikke noe poeng at møblene skal være gamle eller antikke. Ideen er å ta i bruk det en har og ikke kaste noe før alle muligheter er vurdert.


Male furumøbler

Møblene må rengjøres grundig før de males. Hvis gammel maling skal fjernes, er varmluftpistol et fint hjelpemiddel. Det er mer skånsomt for treverket enn lut og malingsfjerner. Husk dette når du skal male.


Før du skal male møbler så er det viktig at lakkede flater (rester av gammel oljemaling, eller lakk) pusses ne så det blir matt og ripet opp. Så bruker man en heftegrunn, og så maler man med den fargen man vil ha. Da bruker man maling som er beregnet på møbler, eller typen man bruker på lister. Alle kan male Å male en kommode tar ikke veldig lang ti og du trenger ikke være spesielt handy for å få et godt resultat – i hvert fall ikke om du velger denne fremgangsmåten.


Male furumøbler

Et godt tips er å bruke litt tid på å finne de fargene du ønsker å kombinere, kanskje vil du ha det originalt og vågalt eller hente inn noen farger fra det øvrige interiøret. Lakkerte møbler kan males. Mattslip lakken med slipepapir og bruk heftgrunn.


Da får du god heft og du står fritt til valg av farge og dekor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg