tirsdag 9. april 2019

Vannbasert maling oppå oljemaling

Norges ledende innen handel med bo- og byggevarer. Eksteriørmaling finner du på Maxbo. Maling og lakk til bruk på metall. Ja, det finner du på Maxbo. Et kvalitetssett fra pigment med variable størrelser.


Ingen minimumsordre - Kjøp nå! Det er løsemidler i vannbasert maling også, men de er skadelige på lang sikt (gassing - og da skadelig for de som bor i rommene), mens for maleren som oppholder seg kort stund i gassonen ikke blir påført slike løsemiddelskader som tidligere. Enn så lenge er det altså ikke smart å male vannbasert oppå oljebasert maling. I bunn og grunn kan man skille mellom to typer vannbasert og oljebasert. Hvor de respektive har forskjellige løsemidler.


En vannbasert maling er en maling der bindemiddelet løser seg opp i vann. En akrylmaling faller under blant vannbaserte malinger. Når du maler med vannbasert trebeskyttelse, er det hovedsakelig snakk om en overflatebehandling som motvirker fukt og sopp i treet. Her er det et godt råd å velge trebeskyttelse, som lar treet puste og kvitte seg med fukt innenfra.


Dermed reduserer du risikoen for avskallinger og fuktskader i treet. Så langt jeg kan forstå er denne vannbasert. Nå har en kompis av meg kjøpt inn spann med Drygolin oljemaling , som er blandet i feil hvit farge til hans bruk. Jeg kan få denne malingen til en veldig god pris av han. Jeg har begynt å male et gammelt furumøbel og jeg startet med et par strøk med vanlig vannbasert maling.


Men så kom jeg på at jeg heller bør prioritere slitesterk oljemaling på dette møbelet da det er et bruksmøbel. Er det for sent å snu? Oljemaling på vannbasert maling , eller omvendt? Jeg har brent meg på å male med vannbasert oppå panel som tidligere var malt med olje. Før du setter i gang å male, gjør du vanlig forarbeid med vask og lett sliping.


Emulsjonsmalinger er en kombinasjon av oljebasert og vannbasert maling (oftest akryl-varianten). Du kan bruke vann til å fortynne disse typene maling - og til å rense penslene. Sjekk før du kjøper Hva som er i malingen skal fremgå av HMS-databladet og etiketten på malingsboksen.


Svar: Da må man først vaske over med JOTUN KRAFTVASK, og så gå over med en stiv børste for å fjerne løse trefibre og er det mye av dette, så må man grunne med VISIR OLJEGRUNNING på de områdene som har bart treverk, før påføring av maling som f eks. Sommertid er maleti men det er lett å bli forvirret når man står foran hyllene i malerbutikken. DRYGOLIN ULTIMAT eller OPTIMAL.


Beis og dekkbeis, oljemaling og vannbasert maling. Hva er det for noe alt sammen og hva skal man bruke hvor? Transparent beis Vi har bedt Vi i villas malingsekspert, Heidi S. Sørensen ved Maleriet Fargehandel AS om å forklare de ulike produktene.


Rommene står ganske snart for tur til oppussing, og etter å ha bygget nytt kjøkken og bad er vi muligens klar for at det ikke skal bli altfor krevende. Det er fordeler både med vannbasert maling , og oljebasert maling. Hvis du som oss ikke vet hva slags type maling som er brukt før, er vannbasert maling det tryggeste valget.


Mange typer vannbasert maling. Derimot er det ingen ting i veien for å male med oljemaling oppå vannbasert maling. Jeg synes de er veldig stive, men vet at mange liker dem.


De må nok gås ut, men etterpå er de holdbare og varer lenge, sier de som liker dem. Jeg ville ha brukt en heftgrunning alt. Vannbasert maling er ikke like slitesterkt som oljemaling.


Oppussing sphvilken type maling bruker man på. Forum › Diskusjoner › Utenfor tema › Hus og hjemBufretLignende5. Vil det hjelpe å male grunning nå og male på nytt - eller er løsninga å male med oljemaling oppå den vannbaserte?


Disse kan du male både med oljemaling og vannmaling. Kan jeg male med vannbasert maling på panel som. Det skal ikke bety noe om du bruker vannmaling oppå tidligere oljemaling.


Du har nok muligens Agnes Takess plater som er belagt med plast, og du har muliges dampet av hele takbelegget. I dag er det mest vanlig å bruke vannbasert maling , særlig av helsemessige grunner. Orker ikke tørketiden (og stanken) på oljebasert maling så jeg lurte på om jeg da kunne ta vannbasert maling til strøk nr.


Det heter seg at du ikke bør male med vannbasert maling oppå oljemaling. Det er ikke noe problem å bruke vannbasert maling over. Finnes det noe man kan bruke for å tette igjen åpenrommet mellom platene som er på trysilpanel? Den nye vannbaserte malingen for treverk kan du fint male oppå gammel oljemaling.


Det som er viktig er å vaske før du setter igang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg