Norges ledende innen handel med bo- og byggevarer. Eksteriørmaling finner du på Maxbo. Maling og lakk til bruk på metall. Ja, det finner du på Maxbo. Finn Bunnstoff Primer.
Ingen minimumsordre - Kjøp nå!
Bredt utvalg av skjønnhetsprodukter med fri frakt, rask levering. Nordens største skjønnhetsbutikk på nettet innen parfyme, hårpleie, hudpleie og makeup. Vær trygg med Vinyl Primer. Grunninger kan også benyttes for å forsegle underlaget dersom man er usikker på om eksisterende bunnstoff er forenlig med det bunnstoff man ønsker å påføre. Da påføres et strøk med Vinyl Primer som fungerer som både forsegling og heftgrunning.
Så spyles båten med en kraftig høytrykkspyler så fort som mulig. Før det tørker for da slipper det lettere) Neste punkt er fjerning av bunnstoff. Er dette en gammel båt som er nyinnkjøpt ville jeg tatt denne jobben helt ut.
Ett tips da er å bruke bunnstoffjerner. Dersom du vet hvilket bunnstoff som er påført fra før , er det bare å følge overmalingstabellen nedenfor. Dersom det gamle bunnstoffet er av ukjent type, bør det forsegles med et strøk vinyl Primer før nytt bunnstoff påføres. MÅ fjerne alt av gammel bunnstoff før man legger på primer ? Seajet Blank Primer for propell og drev Seajet Drev og Propell Primer kan brukes som primer før påføring av Seajet 0og Seajet transperant bunnstoff , og er en bindeprimer for aluminium, lettmetall og bronse.
Forbehandling: Fjern all fuktighet, fett, løse partikler og evt. Bruk Seajet Båtvask for avfetting. Undervannsflaten sandblåses til SA 5. Stålbåter med gammelt bunnstoff : Fjern korrosjon, smuss, fett og fuktighet med f. Tips: Skrap bort løst gammelt bunnstoff og legg på et lag en-komponent primer før du stoffer på nytt. Primeren hindrer at kobber (giften) suges opp i det gamle bunnstoffet, og dermed gjør det nye stoffet mindre effektivt. Før sjøsetting Etter sesongen.
Kobberet har delvis blitt borte, og bindemiddelet har begynt å løse seg opp. Anbefaler deg å vente noen dager. To-komponent epoksy- og polyuretanlakksystemer (inkl Biltema primer ) bruker egentlig opp mot uker ved ca grader før all herding er ferdig (uansett hva som står i datablad).
Du har god utherding på ca uke med epoksy, men systemet fortsetter herdeprosessen enda i noen uker. I de fleste tilfeller vil det være det, med unntak av hvitt bunnstoff og teflon baserte bunnstoff (som f. eks. VC 17M) som må fjernes helt før Seajet bunnstoff påføres.
Dersom du ikke er sikker på hvilket bunnstoff som er brukt på din båt, eller at din båts tilstand ikke er ideell, er den beste løsning å påføre et totalt forseglet strøk med Seajet 0primer.
Det betyr at siste sterk med primer må legges på samme dag som man skal ha på bunnstoffet. Skulle det gå skeis med dette, må man legge på et nytt strøk med primer før bunnstoffet. Bunnstoffet legges på i to strøk med minst fire timer mellom hvert strøk. Sjøsett båten tidligst dagen etter at siste strøk med bunnstoff er påført.
Mykt bunnstoff er normalt det billigste alternativet, og brukes ofte på snekke eller andre saktegående båter. Bygger seg opp i tykke lag, og bør derfor skrapes før man legger på nytt. Her skal du alltid legge et strøk med primer først, sånn at bunnstoffet får skikkelig feste. Light Primer Spray er en 2-komponent epoxyprimerspray for beskyttelse av alle underlag (inkludert aluminium) både over og under vannlinjen. Den er spesielt anbefalt for vedlikehol flekkreparasjoner, retusjering og som primer på små umalte overflater.
Kan også brukes som primer før bruk av bunnstoff på propeller. Når må jeg bruke primer ? I noen tilfeller er det også nødvendig med primer. Bruker du bunnstoff av samme fabrikat er det ikke noe problem. Da kan du bare legge et nytt strøk.
Men har du bruktbåt, er det ikke sikkert du vet hva som er lagt fra før. Da bør du legge et strøk Vinyl Primer under hele båten. På bare overflater, påfør strøk Seajet 01 etterfulgt av til strøk med Seajet Primer 0før påføring av den ønskede Seajet Bunnstoff og Soromap bunnstoff.
Avfett med klut fuktet med Seajet Tynner U. Påfør så til strøk med Seajet Primer 015. Hardt bunnstoff må våtslipes lett for å fjerne den porøse overflaten før du legger nytt malingsstrøk. Jotuns bunnstoff kan påføres direkte på de fleste andre bunnstoffer, men enkelte typer krever et strøk med primer før overmaling. Sjekk overmalingstabellen i Jotuns Yachting app eller Båten-brosjyren.
Tidligere behandlet trebåter: Rubb overflaten med sandpapir. Gjøco bunnstoff primer. Båter som er primet og som blir stående mer enn dager før videre behandling, må rubbes før overmaling.
På vår ferd jorden rundt, snorklet jeg rundt båten når vi lå for anker, og tok av noe som så ut som som et støvlag som lett lot seg tørke av med en svamp. Jeg har bare gode erfaringer med Coppercoat. Det kommer aldri noe ordinært bunnstoff igjen under båten min.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.