fredag 22. august 2014

Male baderomsplater våtromsmaling

Stort og variert utvalg. Kvalitetsplater til bunnpressede priser. Ikke målt fukt og det er god ventilasjon der. På sikt skal vi totalrenovere det, men på kort sikt vil vi gjøre noen kosmetiske endringer.


Uavhengig av fargevalg, stil og atmosfære, skal du male badet, må du bruke maling tilpasset våtrom. Skal male et gammelt bad der det er baderomsplater.

Gjelder også våte soner og inne i dusjhjørnet. Blank eller halvblank? Rulle på eller pensle? Dette kan brukes både i taket og på veggen, og også i dusjsonen hvis man benytter det på riktig måte.


Våtromsmaling er et smart grep hvorvidt gjelder en rimeligere oppussingsprosess av badet. Om man kun vil male veggene må det bygges opp et ”våtromssystem”, det vil si selve oppbyggingen av behandlingene på flatene. Baderomsplater , baderomspanel og våtromsplater er begreper som ofte brukes om hverandre, og som derfor kan skape forvirring hos forbrukeren.


Det sier daglig leder hos Lomundal Bygg AS, Bjørnar Lomundal, og forklarer at baderomsplater , baderomspanel og våtromspanel er det samme.

Malerfabrikantene har i dag mengder med ulike kulører å velge mellom i sine våtromssystemer. Du kan fint male hele eller deler av baderommet. Den modige blander kanskje et par ulike kulører for å få et enda herligere resultat.


Men, bland aldri farger og produkter fra to ulike våtromssystemer. Noe annet enn våtromsmaling i våtsoner på bad håper jeg da ikke mange her inne har. Velger du riktig maling, kan du male – også i dusjsonen.


Tanken er å male disse platene og innredningen. Siden har malingen begynt å flasse av. Eieren ønsket å gi badet et ansiktsløft til lavest mulig pris. Første skritt var å skrape vekk den gamle malingen. Alle sprekker og ujevnheter ble sparklet.


Deretter ble vegger og tak slipt med sandpapir. Har snakket med en fagmann som sa jeg skulle vaske med surt vaskemiddel, pusse med 1slipepapir, male med vannbasert heftgrunn og toppe med våtromsmaling. Skal du bruke fliser, vinyl eller våtromsmaling ? Det meste går ann, så lenge badet er tett.


Marianne liker ikke baderomsplater så jeg foreslo mdf-plater på veggene. Dersom man velger å male badet går dette bra.

Det viktigste er at vegger vaskes skikkelig med kraftvask eller tilsvarende og eventuelt grunner slik at malingen hefter. Bruk maling som passer til underlaget det skal males på. Generelt anbefales det ikke å male over noe som helst annet enn våtromsstrie i våtrom, sier Bjørg Owren i IFI. Fliser kan likevel males som en midlertidig løsning, sier hun, og viser til følgende fremgangsmåte, beskrevet på ifi. Vær først obs på at fliser og fuger er av ulikt materiale.


Vi skal ha Litexplater bak uansett. Stygge baderomsplater på veggene. Har ikke råd til å pusse opp badet på en stun men har lyst å gjøre badet litt mer trivelig ved å male skaper og tak, henge opp litt enkel pynt osv. Kan jeg kanskje male over veggene også med våtromsmaling ? Tenkte ikke å ta store oppussingen, så jeg lurer på om det er mulig å male disse platene?


Baderomsplater har i dag blitt et meget godt Tipsene du trenger for å male to nye typer materialer som gjør det mulig å designe produkter. Vi har gamle glatte baderomsplater på badet. Er det mulig å male gulvbelegg? Her har eier valgt å male baderomsplater , ut fra fargen på flisene,. Jeg ville holdt våtromsmalingen unna dusjen ihvertfall.


Ved vasking etc så er det ikke veldig holdbart i lengden. Utenfor dusjsonen er våtromsmaling helt fint, men maling på membran har jeg ikke noe særlig tro på. Spørsmålet er også hva som er under membranen?


Jeg har et bad med noen vanvittig stygge baderomsplater på veggene. Det er ikke hovedbadet mitt, så jeg kommer ikke til å pusse det opp ordentlig på lenge. Jeg fant et bilde av noe alla det jeg har tror jeg. Så det jeg lurer på, kan slike males med våtromsmaling ? Det åpner for bruk der vann har direkte kontakt med veggen.


Veggene er veldig glatte. Løsningen anbefales til alle typer vegger: puss, betong, gipsplater, sponplater. Baderomsvegger kledd med baderomsplater eller tapet kan også males.


Male baderomsplater før og etter. Trenger bare litt førstehjelp akkurat nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg