mandag 26. september 2016

Høy leververdi

Rundt prosent av befolkningen vil utvikle skrumplever i løpet av livet. Sannsynligvis er dette tallet økende, som følge av et stadig høyere. Og dette gjorde meg grusomt bekymret.


Leververdier, leverstatus eller leverprøver henviser til en gruppe med klinisk kjemiske blodprøver som gir informasjon om en persons lever og galleganger. Hadde i alle fall høy leververdi , dvs 172. Har ikke hørt mer fra legen min etter det.


Legen sa ikke noe mer enn at det bare var forhøyet leververdi. Jeg tar som sagt ikke rusmidler, så jeg synes dette er veldig merkelig. Men jeg får nå gå og ta nye prøver om et par ukers tid.


Vil jo gjerne finne ut av dette. Forhøyede leververdier - noen med peiling? Tror ikke du skal bekymre deg før du evt får beskjed om at det er noe å bekymre seg for. Den er karakterisert ved frigjøring av unormale mengder av lever-relaterte.


Hva er høy blodprosent? Blodet består av blodvæske, røde og hvite blodlegemer og blodplater. De røde blodlegemene har som oppgave å transportere oksygen (surstoff) og bringe dette rundt til kroppens celler.


Dyrlegen trodde først at det var levershunt men det er det ikke, han er også blitt røntget og tatt ultralyd av uten at de fant noe. Merker ikke noe på han i hverdagen, det virker ikke som han plages av det. Noen som har noen ide om hva dette kan være?


Takk for svar alle sammen. Dårlig av meg å ikke svare før, men jeg har vært syk og glemte helt av dette. BIlirubinen er på så den er ikke høy.


Alkoholforbruket mitt er ikke stort. Blir med et par glass vin i helgen. Er stort sett aldri på fest. Men jeg tar Nexium, og jeg har hørt at den kan gi høye leververdier.


Jeg får snart vite resultatet av den også. Regner med at det er for høy verdi siden den ikke så bra ut. Hvor skadelig er det EGENTLIG å ha høye verdier i levra pga. Det er nemlig det du legger opp til. På en skala fra en til ti?


Crpen min var for høy , så har en infeksjon i kroppen men han ville ikke gi meg noe penicillin enda. Bare vente til det blåste over. Det bekymrer meg litt da at han sa at det var andre prøver som ikke var normale, uten å si noe om hvilke prøver det var.


Jeg tok blodprøve på 6-ukers kontrollen etter fødsel og fikk vite at jeg da hadde høy leververdi. Tok ny prøve i går, og da var verdien fortsatt noe for høy. Lurer på om flere her har opplevd det?


Har diabetes om det skulle ha betydning. Jeg har aldri drukket mye alkohol. Ellers er helsen bra, tør jeg påstå. Dette svaret er eldre enn ett år gammelt.


Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid. ALAT Forkortelse for alanin aminotransferase. ALAT er et enzym som særlig finnes inne i levercellene.


Hvis leveren overbelastes eller utsettes for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg