tirsdag 25. oktober 2016

Sy opp gardiner

Alltid stort og oppdatert utvalg. Gardiner av alle typer og sorter. De beste kuppene finner du her. Halens har alt du trenger av klær. Hjemmeartikler for enhver smak.

Bli inspirert av interiørutvalget. Alt hva du trenger på badet. Håndkler, matter og kurver. Nordens største nettbutikk for hjeminnredning. Shop online til gode priser.


Få inspirasjon til hjemmet - sjekk ut våre siste interiørnyheter! Rask og enkel handel på Ellos. Norges største utvalg av design for ditt hjem.

Sy rettsøm overfor lommene (ikke over dem). Snu den siste fingerkroken opp ned for ekstra effekt. Sy på båndet med påsydde glidere på gardinens overkant.


Deretter trer du glideren i gardinskinnen. Et par velurgardiner gir metalliske gjenstander en ekstra glø mens et par ekstra lange lingardiner gir et sofistikert og uformelt uttrykk. Mange er litt redd for gardiner , hvorfor tror du det er slik? Du kan måle riktig lengde på hver side av gardinen (husk på å legge til litt for oppbrett) og tegne en strek tvers over der du skal klippe og så klippe etter den. Streken tegner du ved å legge noe langt, rett tvers over, hvis ikke du har noe som er langt nok, så er det bare å måle opp flere steder bortover gardinen og tegnet streken fra prikk til prikk.


Så er det bare å sy i vei,. Gode råd om søm av gardiner. Siste post på programmet før gardinene kan henges opp , er stryking.


Kan du evt sette opp myggnetting rundt vinduet, for å ha en ekstra sikring mot at dyrene faller ut? Vinduet bør ikke være så åpent at det er plass for dyrene dine til å komme seg gjennom åpningen og falle ut. Evt montere barnesikring? Du får kjøpt selvklebende borrelåsbånd til å legge opp gardiner med uten å sy.


Det er mye måling med gardiner.

Hva er veltilpasset boligen? Har du en gammel klassisk leilighet på Frogner i Oslo, kan du ikke ha samme oppheng som en ny leilighet på Tjuvholmen. Jeg sier bestandig at gardiner er en del av møblementet, sier hun. Vlisofix er lim strøket utover et tynt stoff eller papir, som man stryker på og bruker til å feste to stykker stoff sammen. Riktige gardiner og persienner hjelper deg å skape stemningen du i hjemmet derfor har vi alt du trenger til vinduene dine.


Velg mellom gardinløsninger som er klare til å henges opp eller sy og monter gardinene dine selv med gardinstenger, stoff i metervare, sytilbehør og gardintilbehør. Hvis vinduet er lite i forhold til rommet, kan ekstra stoff utenfor vinduets flate øke romfølelsen. Noen steder passer det imidlertid ikke med gardiner , som i moderne blokker med glass fra tak til gulv.


Oppdag tidløst, skandinavisk design i vårt store utvalg av designklassikere her! Om du ikke har ti anledning eller kunnskap til å sy selv, så kan vi hjelpe deg med det. Vi har dyktige syerskere i vår systue som syr alt fra gardinhøyder og liftgardiner til puter og sengetepper. Når gardinene er ferdig sydd , tredde jeg listene inn i løpegangene. Listene var skjært til 104cm for å gi noe rom til stoffet langs kanten når gardinene rulles opp.


Jeg anbefaler en firkantet list oppe, mens nede kan man også ha en rundt list for at gardinen skal la seg rulle opp lettere. Legg opp gardinen i bunn og legg inn evt blytråd eller blylodd slik at gardinen henger pent. Jeg hadde knapt tatt i en symaskin når jeg la opp gardiner første gang. Jeg rett og slett bare målte opp hvor lange jeg ønsket at de skulle være, klipte av bunnen (men sparer noen cm).


Var det forståelig nok? NÅ har jeg faktisk lagt opp mine EGNE gardiner , helt SELV. Det innrømmer jeg ganske så LETT. For dette var noe jeg og med min CP og motorikk, jeg aldri i min villeste fantasi skulle tro jeg NOEN GANG EVER skulle gjøre!


Når fingrene ikke vil lystre og følge me er jaggu ikke nål og trå det enkleste å styre med. For å få effekten av litt høyde under taket, kan du henge gardinstangen høyt over vinduet (nesten opp til taket). Vertikale striper på gardinene vil forsterke effekten. Dette oppleves sjeldent som et problem, men gardiner med horisontale striper kan få rommet til å virke lavere.


Klart koster skreddersydde gardiner mer enn ferdige gardiner fra kjedeforretninger. Men i motsetning til ferdiggardiner, behøver du ikke bytte ut gardiner fra oss hvert år, da de er ment til å være en møblering som vil vare i mange år fremover. Pris er avhengig av stil og størrelse.


Alt du trenger er en sterkere sytråd og synål. I falden i overkant syr du ringene direkte på stoffet, og siden trer du ringene på gardinstangen. Når du skal vaske gardinen må du sprette bort ringene og sy dem på igjen når gardinen skal henges opp igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg