For å velge riktig bunnstoff for din båt og ditt bruk er det viktig å ta hensyn til båttype, bruksfrekvens, hastighet, geografisk plassering, eksisterende bunnstoff , om båten ofte transporteres på henger samt miljø og lovreguleringer. Med et hardt bunnstoff er malingsfilmen like tykk gjennom hele sesongen, noe som gjør den mer robust mot slitasje hvis man f. Harde bunnstoff kritter ikke. Med et selvpolerende bunnstoff trenger du kun å spyle båten med høytrykkspyler etter endt sesong eller før et nytt malingsstrøk påføres. Regner med at du har selvpolerende bunnstoff og fulgt oppskriften m. Du kan sjøsette så fort det er ordentlig tørt, dette vil jo avhenge av luftfuktighet og temperatur, men i løpet av morgendagen burde vel ikke være noe problem.
Påføring av bunnstoff Hvis mulig, påfør bunnstoff sent på morgenen eller tidlig ettermiddag i rolig, tørt vær. Ikke mal for sent på dagen, spesielt når himmelen er skyfri, fordi raskt fall i temperaturen vil føre til dogg som vil ødelegge det du nettopp har malt. Luftfuktighet fører også til dårligere vedheft og avskalling.
Gir en aktiv overflate som blir kontinuerlig fornyet slik at du får et rent skrog. Velg riktig bunnstoff for din båt. Det er viktig å velge et bunnstoff som passer til det øvrige malingsystemet på båten. Det er tre måter å gjøre dette på: Dersom du vet hvilket bunnstoff som er påført fra før, er det bare å følge overmalingstabellen du finner i Jotuns brosjyre BÅTEN eller appen Jotun Yachting.
Temperaturfella Selv om det frister å gå i gang med maling av båten, så er det verdt å sjekke temperaturen først. Begynn med å se på lufttemperaturen – under fem grader celsius gir betraktelig lenger tørketid på bunnstoff. Husk også at det er temperaturen i overflaten som skal males som teller. Velkommen til Sola Shipping’s hjemmeside. Her vil du finne informasjon om vår organisasjon, våre leverandører, og hvilke produkter og tjenester vi kan tilby.
Seajet 03 Selvpolerende bunnstoff , Høy kvalitet. Ventet til dagen etter og slipte så lett igjen før strøk nr. Etter at det hadde tørket slik at det ikke svertet lengre la jeg på lag med seajet 0bunnstoff. Etter bare kort tørketid krakelerte bunnstoffet! Hva i huleste har jeg gjort feil?
PTFE som gir en glattere overflate og redusert friksjon. Inneholder høy konsentrasjon av kobberoksyd og organisk bioaktivt materiale. Endelig farge på bunnstoffet oppnås først etter ca. Mykt bunnstoff brukes bare på saktegående båter. Dersom du tidligere har benyttet selvpolerende bunnstoff og spylt av restene fra forrige sesong, er det bare å legge et nytt lag med selvpolerende over om våren.
BUNNSTOFF Som stolt båteier ønsker du at båten din skal yte sitt aller beste gjennom hele sesongen. For å gjøre det mulig, er det viktig å forhindre begroing på skroget. Valg av riktig bunnstoff for din båt og din type bruk er derfor meget viktig, også for å minske fritidsbåters påvirkning på miljøet.
Valg av bunnstoff dreier seg imidlertid om mer enn kun å velge hvilken type bunnstoff som passer båten din, det handler også om å velge farge. Mens en sort båt kan ha lite groe, kan en lys båt malt med samme bunnstoff ha mye groe. Generelt gror det mindre på båter smurt med sort bunnstoff , enn båter som er smurt med hvitt.
Hempel er en verdensledende leverandør til markedene dekorativ, industri, marine, container og yacht. Kjøp en ekstra boks av hver av dem og et par ekstra miniruller. Da er man på den sikre siden.
Det er trasig å stå der med for lite primer eller bunnstoff siden tidsintervallene mellom påføringene er kritisk for et godt resultat. Så kan du i etterkant levere tilbake det som måtte være igjen av uåpnede bokser og ubrukte ruller. Egnet for alle båttyper,. Er underlaget bart primer du før du legger Jotun Nonstop ll Red ( Bunnstoff ).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.