søndag 13. november 2016

Gamle veggur

Kjøp online med fri frakt! Kontormøbler til arbeidsplassen. Alltid års garanti! Finn Reparasjon Av Gamle Klokker. Den billigste annonsen ligger ute til Kr.


Sjekk ut alle annonser fra hundrevis av.

Det skal legges til at det finnes et veggur til, ikke i mitt eie, men også fra min bestefar. Denne var mer sort, den hadde ørn, og hadde også lodd for å bli trukket opp - ikke nøkkel som dette uret krever. Skal se om jeg klarer å få tak på noe bilder av dette.


Begrepet gamle klokker er litt diffust, men i denne artikkelen tenker vi primært på klokker som er år eller eldre (ofte omtalt som vintageklokker). Og med verdi menes realisert pris ved et salg. At klokker generelt stiger i verdi over ti er i beste fall en sannhet med modifikasjoner. Nå er vi to faglærte urmakere og to lærlinger i verkstedet.


I tillegg møter du stadig elever og studenter fra urmaker-utdanninger i Norge og Sverige. Vi reparerer og vedlikeholder alle ur, fra armbåndsur til store gulv- og veggur.

Det er ikke lurt på klokken min å stille viserne feil vei for å si det sånn. Vi henter og bringer ur. Da blir det bare trøbbel. Uranlegg og veggur har alltid vært et viktig område for Nortid-Gruppen.


Vår lange erfaring gjør at vi har stor kompetanse på valg og sammensetting av riktige produkter innen uranlegg og veggur til kundenes beste. Han tror at gulvur og veggur vil bli populært igjen. I dag er det jo mange som blander moderne design med gamle gjenstander. Jeg er sikker på at vi kommer til å oppleve at gamle , store ur vil øke i verdi igjen, akkurat som det har gjort med for eksempel rokokkospeil. Best utvalg av antikke klokker og ur på QXL.


Kontroller at kassen henger rett og pendelen henger i midtstilling. Gamle urverk hadde ofte en skala på bakveggen ved pendelspissen, hvis klokken ikke har det, lag en papirlapp i bunnen eller på bakveggen og marker hvor pendelen henger når kassen henger rett. Den tikket sakte, og den dag i dag tenker jeg på farmors rullings, tippekupong og andre minner fra tiden jeg hadde med henne.


Alt blir fremkalt av den gamle klokken som henger der ennå. Spør en clocksmith eller antikk forhandler for å hjelpe deg. Mange forhandlere selger og samle antikke klokker og kan hjelpe deg med å identifisere dine egne. Finne ut opprinnelse og verdien av din antikke veggur virkelig kunne være som å løse et 2år gammelt mysterium.


Jeg har et gammelt veggur og hver gang klokken skal stilles en time tilbake på grunn av sommertids slutt, må jeg stoppe pendelen og la den stå over til neste gang klokken viser det samme hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg tar vekk det gamle glasset ved å presse diameteren inn og løfte det ut. Så presser jeg det nye glasset inn og setter det i kassen ovenfra og slipper løs, slik at det sitter. De glassene med en metallring rundt kanten har jeg ikke prøvd meg på.


Der går det ikke å presse inn diameteren på. Hos oss finner du et stort utvalg veggur og stasjonsklokker. Klokkene kommer i ulike modeller, farger og størrelser slik at du kan finne uret som passer din smak og ditt hjem.


Kafèen heter Kafèen på Havna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg